1.6 PERANAN GURU DALAM PELAKSANAAN PENGURUSAN KURIKULUM BILIK DARJAH


 

Ketuhanan menganjurkan peningkatan ilmu penghayatan dan amalan individu sebagai insan yang percaya dan patuh kepada ajaran agama usaha membina kekuatan dan ketahanan diri berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan kesejahteraan masyarakat membetulkan niat sebagai guru yang ikhlas dan jujur menyampaikan ilmu yang benar amanah dengan tanggungjawab Menteri Paduka ni ilmu kepada ketuhanan

 

Pengajaran mentransformasikan falsafah pendidikan kebangsaan dan kurikulum Kebangsaan kepada amalan pengajaran dan pembelajaran berkesan di bilik darjah berpandukan dokumen standard kurikulum dan prestasi dilaksanakan secara tersurat dan tersirat semasa dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran mengurus pengajaran yang dapat menciptakan situasi belajar yang memungkinkan tercapainya tujuan pengajaran yang telah ditentukan mempamerkan diri sebagai sumber pelajaran menerusi teladan

 

Professional sentiasa peka terhadap segala perkembangan dasar pendidikan daripada pelbagai segi meningkatkan kecekapan ikhtisas menerusi pembacaan seminar bengkel dan latihan profesional berfikiran kreatif untuk mencipta inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran Seiring dengan perubahan zaman menganggotai mana-mana badan dan Persatuan berkaitan Akademik pada peringkat dalam dan luar negara menjalinkan kolaborasi dengan individu agensi dan pertubuhan berkaitan Akademik dan ikhtisas pada peringkat dalam dan luar negara

 

Penyelidikan membantu meningkatkan kualiti pengajaran yang berkesan mengenalpasti dan menyelesaikan masalah pembelajaran murid-murid membangunkan potensi murid dan membina kemahiran Insaniah dalam diri murid mengenal pasti menyelesaikan masalah pengurusan kurikulum bilik darjah dan mengambil tindakan penambahbaikan dan meningkatkan keberkesanan pengajaran refleksi amalan dan mengambil tindakan penambahbaikan dan meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran collaborative dengan rakan sejawat atau bersama dengan bantuan seorang pakar dikenali penyelidikan tindakan

 

Perundingan kepakaran membuat perkiraan telahan dan pertimbangan yang baik bagi membuat keputusan yang tepat berkaitan dengan kurikulum bilik darjah hari ini merupakan elemen penting dalam usaha untuk membimbing Dan memberi tunjuk ajar kepada murid-murid dan rakan sejawat ke arah mencapai matlamat pendidikan secara langsung bagi tujuan untuk mendapatkan impak serta produktiviti yang kompetitif. 

Comments