Ketuhanan
menganjurkan peningkatan ilmu penghayatan dan amalan individu sebagai insan
yang percaya dan patuh kepada ajaran agama usaha membina kekuatan dan ketahanan
diri berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan kesejahteraan masyarakat
membetulkan niat sebagai guru yang ikhlas dan jujur menyampaikan ilmu yang
benar amanah dengan tanggungjawab Menteri Paduka ni ilmu kepada ketuhanan
Pengajaran
mentransformasikan falsafah pendidikan kebangsaan dan kurikulum Kebangsaan
kepada amalan pengajaran dan pembelajaran berkesan di bilik darjah berpandukan
dokumen standard kurikulum dan prestasi dilaksanakan secara tersurat dan
tersirat semasa dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran mengurus
pengajaran yang dapat menciptakan situasi belajar yang memungkinkan tercapainya
tujuan pengajaran yang telah ditentukan mempamerkan diri sebagai sumber
pelajaran menerusi teladan
Professional
sentiasa
peka terhadap segala perkembangan dasar pendidikan daripada pelbagai segi
meningkatkan kecekapan ikhtisas menerusi pembacaan seminar bengkel dan latihan
profesional berfikiran kreatif untuk mencipta inovasi dalam pengajaran dan
pembelajaran Seiring dengan perubahan zaman menganggotai mana-mana badan dan
Persatuan berkaitan Akademik pada peringkat dalam dan luar negara menjalinkan
kolaborasi dengan individu agensi dan pertubuhan berkaitan Akademik dan
ikhtisas pada peringkat dalam dan luar negara
Penyelidikan
membantu meningkatkan kualiti pengajaran yang berkesan mengenalpasti dan
menyelesaikan masalah pembelajaran murid-murid membangunkan potensi murid dan
membina kemahiran Insaniah dalam diri murid mengenal pasti menyelesaikan
masalah pengurusan kurikulum bilik darjah dan mengambil tindakan penambahbaikan
dan meningkatkan keberkesanan pengajaran refleksi amalan dan mengambil tindakan
penambahbaikan dan meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
collaborative dengan rakan sejawat atau bersama dengan bantuan seorang pakar
dikenali penyelidikan tindakan
Perundingan
kepakaran membuat perkiraan telahan dan pertimbangan yang baik bagi membuat
keputusan yang tepat berkaitan dengan kurikulum bilik darjah hari ini merupakan
elemen penting dalam usaha untuk membimbing Dan memberi tunjuk ajar kepada
murid-murid dan rakan sejawat ke arah mencapai matlamat pendidikan secara
langsung bagi tujuan untuk mendapatkan impak serta produktiviti yang kompetitif.
Comments
Post a Comment